Nichtjes

Vandaag trouwt mijn nichtje. Ik ben er niet bij, want ze trouwt in Duitsland, waar ze geboren en getogen is. In Duitsland kennen ze geen receptie en zijn alleen ouders en goede vrienden aanwezig bij het wettelijk huwelijk. Anderen komen naar de zogenaamde polterabend, een week eerder. Ik herinner me als de dag van gisteren dat we mijn oom en tante bezochten in hun woonplaats Hameln (inderdaad, van de Rattenvanger). Ik was al ‘oud’, toch zeker rond de 20. Zij was een jaar of vijf. Ik had precies een dag nodig om haar net zo idolaat van Michael Jackson te maken als ik indertijd was. Ik zie haar nog zitten in mijn sweater met foto van hem: de boord reikte tot haar enkels. Later verwaterde het contact een beetje, door leeftijdverschil en afstand. En vandaag trouwt ze dus. Ook kleine nichtjes worden groot en gaan trouwen. En ook hen wens ik alle geluk toe! Zum wohl!