Frans

Voor een speciaal project moet ik relatiegeschenken in Frankrijk bestellen. Gelukkig hebben ze een email-adres. Ik spreek redelijk Frans, maar via de telefoon is het vaak toch een stuk moeilijker. Ik vermeld duidelijk waar het om gaat en geef de benodigde detailinformatie. Een paar keer wordt er heen en weer ge-emaild. Dan geeft een collega me zijn telefoon, nadat ik een intern gesprek beeindig. ‘Frankrijk voor je aan de lijn!’. Ik heb geen keuze en beantwoord het gesprek. Ze vraagt of ik Frans spreek en ik beaam, maar vraag haar wel om langzaam te spreken. ‘Pas de problem!’, antwoordt ze. Ze haalt diep adem en ratelt een Franse zin. Dan zwijgt ze nadrukkelijk. Om vervolgens twee zinnen snel uit te spreken. Weer haalt ze langzaam en diep adem. En gooit er nog een paar zinnen achteraan. ‘Comprenez-vous?’ Ja, ik begrijp inderdaad dat het niet meevalt voor een Francaise om langzaam te spreken!