Alternatief

‘Uw watermeter is aan vervanging toe. Wij verzoeken u vriendelijk om aanwezig te zijn op onderstaande datum. Als dit moment u niet schikt, kunt u via internet een keuze maken uit een aantal alternatieven.’ Ik kijk naar de datum. Die is inderdaad niet handig. Samen met manlief zoek ik de bewuste internetsite. Na een aantal klikken vinden we de bewuste pagina. Helaas is er slechts een alternatief beschikbaar. Een uur eerder dan vermeld! Als we aangeven dat ook dat tijdstip niet uitkomt, verschijnt er een behoorlijk suggestief antwoord: als het dan echt niet mogelijk is om uit alle alternatieven een andere keuze te maken, dan moeten we maar even telefonisch contact opnemen. De mevrouw aan de andere kant van de lijn klinkt onthutst. Slechts een alternatief is inderdaad niet gebruikelijk. Maar wij zijn de enige in onze wijk, dus de monteur moet er speciaal voor komen. Mijn antwoord dat het dus voor hem niet zou moeten uitmaken op welke dag hij ervoor moet omrijden, wordt niet in dank aanvaard. Uiteindelijk vinden we samen een datum waarop ik een paar uur kan thuiswerken terwijl de watermeter wordt vervangen. Ik bedank haar voor de moeite en verbreek de verbinding. Teveel keuzes is niet fijn. Klantgerichtheid wel!