Hoogbegaafd

‘Ben je op tijd thuis? Het begint om half 9!’ BNN presenteert voor het 10e jaar de Nationale IQ-test. We hebben ‘m al twee keer eerder gedaan, en zijn toen beide keren allebei op 139 uitgekomen. Een prima resultaat. Dus waarom zou je jezelf weer in de zenuwen gaan zitten werken? (smoes 1) En ik ben fanatiek aan het sporten, dus wil het aquasporten liever niet overslaan (smoes 2). Daarnaast duurt het tot tien voor elf, en dat is een stuk na mijn bedtijd op een doordeweekse dag (smoes 3). Uiteindelijk ga ik overstag en even later zitten we driftig mee te schrijven. Het eerste stuk gaat probleemloos: taal is mijn ding. Maar die cijfertjes. Ik zucht en mopper erop los. Als de antwoorden worden gegeven, ga ik steeds rechter zitten. Goed, goed, goed, zelfs die gok is goed! De tabel met de uitslag vind ik eigenlijk nog het lastigste van allemaal. Maar met hulp van manlief zie ik 147 verschijnen achter mijn 52 goed ingevulde vragen. Jubelend ga ik naar bed. Wat is het heerlijk om een keer hoogbegaafd te zijn.