Regeltjes

Nog heel even. Dan zijn mijn broer en schoonzusje officieel verhuisd naar hun nieuwe woning. En houdt niets ons meer tegen om de oorspronkelijke, met behang en gipsplaat afgesloten doorgang te openen. Dan worden de twee appartementen net als vroeger één woning. We kunnen nauwelijks wachten. Alles is geregeld en De Man Met De Sloophamer staat klaar om toe te slaan. Er valt een brief van de gemeente in de bus. Mompelmompelmompel … ‘volgens de huisvestingswet verboden …’ Ik schrik. We hebben toestemming! Hoezo verboden? Wat verboden? Wie? Verontrust lees ik verder. De woorden ‘getoetst aan het bestemmingsplan’ en ‘bouwvergunningplichtig’ lichten op voor mijn ogen. Pas helemaal onderaan het A4-tje staat dat alles gelukkig in orde is. Dat aan alle regels is voldaan en dat ze ons veel plezier toewensen in onze ‘nieuwe’ woning. De brief is bedoeld als bevestiging! Oef. Ik heb geleerd een brief te beginnen met de belangrijkste boodschap. Maar regeltjes beginnen nu eenmaal met nummer 1.