Dag 24: San Francisco

We slapen lang, omdat het kan. En Skypen met thuis. Ontbijten op ons (en hun) gemak bij Ihop. Lopen langs de zeeleeuwen, ‘want dan hebben we dat vast gehad’. En kopen een dagkaart voor de Cable Cars, omdat we boodschappen downtown te doen hebben. We staan in de rij met een vader en vijf jongens. Adviseren hen om toch zeker naar het Cable Car-museum te gaan, net als wij. En lenen (even) het vest van Manlief uit, omdat de jongste het zo koud heeft. We bezoeken de Apple-store en de boekwinkel City Lights. Hangen als echte locals aan de buitenzijde van de Powell-Hyde-line. Lopen voetje voor voetje omhoog naar California en Washington. We voelen ons thuis in deze stad. Het is wel een stuk drukker nu: ook de Amerikanen hebben weekeinde. En frisser: gisteren nog zagen we 104 Fahrenheit (40 graden) vermeld staan. Nu blijft de temperatuur steken bij 16 graden. Maar dat mag de pret niet drukken. Tegen de avond kun je over de hoofden lopen en is het aanschuiven in de rij voor de restaurants. We besluiten om naar Bubba Gump te gaan, al moeten we een uurtje wachten. Dat vullen we gewoon met shoppen en zeeleeuwen kijken. Lt. Dan’s drunken shrimps smaken des te lekkerder. En ik heb alle vragen van de Forrest Gump-trivia goed! De serveerster moet lachen om mijn enthousiaste reactie op de prijs: een sticker. Who cares? Having fun! In de zo overbekende mist lopen we terug naar het hotel. Baai en stad lijken verdwenen.  Morgen is het de laatste dag aan deze kant van de oceaan. Voorlopig dan. Want zelfs na 24 dagen zijn we nog steeds niet uitgekeken op dit land.