Dag 1: San Franscisco


Met nog een laatste knuff van broer lopen we de vertrekhal binnen. Klaar voor onze grote reis. De koffers verdwijnen richting vliegtuig, de handbagage wordt gecheckt en de douane kijkt me doordringend aan en laat ons dan door. Tijdens het ontbijt app ik nog even met familie, vrienden en collega’s. Iedereen leeft (al dan niet gepast jaloers) met ons mee. Dan mogen we het vliegtuig in. We zitten prima: de eerste twee stoelen naast elkaar achter rijen van drie. Bewust voel ik de Nederlandse grond onder me verdwijnen. De acupunctuur werkt: ik ben niet misselijk. Onze purser is vriendelijk en voorkomend. En grapt dat hij tot aan San Francisco ‘goedemorgen’ zal zeggen, 11 uur lang. Ik kijk naar Truth met Robert Redford. En twee afleveringen van Big Bang. Dan val ik in slaap: de melatonine-tabletjes en oordopjes helpen goed. Als ik wakker word, zie ik Groenland liggen. En na Big Short met Ryan Gosling en Friends wordt de daling al ingezet. Heerlijke vlucht gehad. De rij bij de douane is hier heel wat langer. We schuifelen een uur naar voren en mogen dan naar de andere kant: US Citizens heeft het minder druk en we hebben een Esta. Na enig zoeken vinden we onze koffers en kunnen we vervoer regelen naar het Argonaut hotel. Onze kamer kijkt uit op het startpunt van de Cable Cars. De zon schijnt, er waait een frisse wind uit de baai en het is bijna 20 graden. Hand in hand lopen we langs the Fishermans Warf. Ik zie het hotel waar we in 2008 sliepen met mijn moeder, broer en schoonzus. En het hotel waar mijn collega en z’n gezin vorig jaar verbleven, toen wij onze reis nog een jaartje uitstelden. We genieten van de zeeleeuwen, drinken een drankje bij Hard Rock CafĂ© en krijgen een prachtige tafel met uitzicht op Alcatraz en de Golden Gate Bridge bij Bubba Gump. We vergapen ons aan de zeeleeuwen en pelikanen, terwijl we genieten van Shrimps in Heaven. Om half 7 knap ik af en zorgt Manlief dat ik veilig in bed beland. Hij geniet nog even van de prachtige lounche in ons hotel, maar dat maak ik niet meer mee. I left (part of) my heart in San Francisco. Today I found it again.