Klapzoen

Marketing heeft me altijd al in hoge mate geïnteresseerd. En het grootste deel van mijn carrière tot nu toe heb ik ook altijd wel ergens in die hoek vertoefd. De spanning en de sfeer rondom reclame-uitingen, formules en het spelen met Nederlandse taal vind ik heerlijk om te ervaren en geweldig om in op te gaan. Maar toen ik op de radio hoorde dat de hele discussie rondom het woord ‘negerzoen’ eigenlijk voortkwam uit een marketingactie, toen viel ik toch wel even stil. Ook ik heb er een item aan gewijd op dit log. Vond het grote onzin dat er op deze manier met taal en gevoelens werd omgegaan. En kocht vervolgens inderdaad bij de wekelijkse boodschappen een doos negerzoenen. Lekker! Maar vanuit het vak bestaan er naar mijn bescheiden mening toch echt grenzen. Ook al heb ik een soort van bewondering voor de manier waarop je blijkbaar mensen kunt manipuleren tot aankopen. En al was de actie gebaseerd op een waargebeurd verzoek, dan nog vraag ik me af in hoeverre er nu over de ruggen van onze kleurige medemens zoetigheid wordt gegeten en winst wordt gemaakt. En dat alles onder de alles bedekkende mantel ‘Free publicity’? Daar zal ik me de komende donkere dagen eens op bezinnen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s